13.12.13

De geheime hipster

Van de week zag ik een video van Charlieissocoollike waarin hij vertelde over de hipster die in hem zat. Nou heb ik al een tijd heel wat verdeelde gedachtes gehad over dit onderwerp, maar Charlies video deed mij nog meer realiseren dat ook in mij de hipster sterk aanwezig is.

Het lijkt mij handig als we eerst eens op één lijn zitten wat betreft het veelgenoemde begrip ''hipster''. Want wat is nu eigenlijk zo iemand? En om welke redenen krijgt die persoon een negatief stempel op zijn hoofd gedrukt? Het woordenboek leert ons het volgende:

znw. m., mv. -s. Uit amer.-eng. hipster (1941).
Aanhanger van zekere alternatieve, artistieke levenswijze uit het begin van de jaren '60 van de 20ste eeuw.
 
Het is dus een levensstijl die mensen aanhangen waarin ze zich laten inspireren door de jaren '60. Allemaal leuk en aardig, maar waar komt dan al die haat vandaan? Kenmerkend voor een hipster is dingen leuk vinden vòòr de rest van de wereld erachter komt. Neem bijvoorbeeld een indieband die doorbreekt en waarvan hipsters zeggen al fan te zijn vòòr dat ze bekend werden. Daarnaast zijn ze te herkennen aan een bepaalde kledingstijl en muzieksmaak. Alles wat ''mainstream'' is past niet bij ze, omdat ze constant de druk voelen om origineel en creatief te zijn.
 
 
En dan nu mijn punt. Ik vrees namelijk dat ik besmet ben. Mijn liefde voor Dr. Martens en oversized jassen gaat ver terug. Er is zelfs een periode geweest waarin ik een ''hipster bril'' droeg, zonder glazen! Mijn koffie haal ik liever bij de Coffee Company dan bij de Starbucks en ik ben niet vies van hier en daar een banjo door mijn alternatieve/indie muzieksmaak heen. Moet ik me nu schamen voor de dingen waar ik van hou? Charlie kwam in zijn video tot de conclusie dat er in iedereen een hipster zit, alleen bij de één wat sterker dan de ander. Als je het mij vraagt heeft hij gelijk, want er zijn zat mensen die net als ik niet toegeven tot deze gehate groep in de maatschappij te behoren. In het geval er een anti-hipster revolutie uitbreekt, houd ik mij stil, samen met die vele anderen geheime hipsters.
 
Tot morgen,

Julie Joanne

 

4 opmerkingen:

  1. hehe ik vind dat je helemaal gelijk hebt! laat iedereen toch gewoon doen wat ze graag doen zonder dat er overal meteen een label op geplakt moet worden :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuk artikel! Ik ben zelf dan een minder sterke hipster. ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Super leuk artikel ! Zelf ben ik een 'soort van hipster', haha. Ik ben totaal geen anti-hipster, alleen soms vind ik het wel irritant, als mensen de hele tijd zeggen dat ze hipster zijn. xo

    BeantwoordenVerwijderen