12.12.13

Bezit jij de ballen?

Een aantal dagen terug zag ik op Carrie Fletcher's blog een video die mijn aandacht behoorlijk trok.
Te zien zijn twee mannen die op een openbare plek doen alsof de één de ander in elkaar slaat. Het doel van de video is de reactie van mensen pijlen. Hoe sommige reageren is schokkend om te zien.



Wat zou jij doen in zo'n situatie? Het liefst zou ik zeggen dat ik op zou komen voor de persoon die gepest wordt, en dat ik het lef heb om er tussen in te gaan staan. Maar als ik eerlijk ben weet ik niet of ik de ballen bezit. Het is dan ook niet gek dat de meeste mensen zich liever ''er buiten houden'' en doorlopen. Toch is het voor een buitenstaander onbegrijpelijk dat je een vreemde niet te hulp schiet wanneer het kan. Ik kan een heel verhaal schrijven over de afwezigheid van de saamhorigheid in de maatschappij, maar dan zou ik hypocriet bezig zijn. Want ook ik vind het moeilijk om contact te leggen met mensen die ik niet ken. Stomweg vragen of ik naast iemand mag zitten in de metro, ontwijk ik zo veel mogelijk. In plaats daarvan doe ik de ''ik-wil-graag-zitten-dans'' waarbij ik aanstalten maak om mijn achterwerk te parkeren naast die van de vreemdeling, en de vreemdeling vervolgens zijn of haar tas op schoot neemt. Toch moet het normaal worden dat mensen elkaar helpen zonder eerst eens kennis gemaakt te hebben. Want het wie weet kom jij binnenkort in een benarde situatie waar buitenstaanders je enige hulp zijn.

Tot morgen,

Julie Joanne

2 opmerkingen:

  1. pfoe ik weet het zelf niet of ik iets zou durven zeggen, ik zou wel willen maar je weet het pas wanneer je in zo'n situatie zit

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat goed dat ze dit doen! Wel apart dat sommige mensen echt weglopen en ze negeren. Al zou ik zelf niet echt goed weten wat ik in zo'n situatie zou doen, het ligt er ook een beetje aan hoe erg het is denk ik.

    BeantwoordenVerwijderen